zwiastun-obrazek
WYCIECZKA TURYSTYCZNO-KRAJOZNAWCZA DO KAZIMIERZA DOLNEGO - 2019

18 czerwca 2019 r. 32 mieszkanki naszego Domu były na wycieczce turystyczno-krajoznawczej     w Kazimierzu Dolnym.

Wyjechaliśmy z Lubziny o godz. 5.20. Po ok. półtoragodzinnej jeździe zrobiliśmy postój w okolicy Tarnobrzega. Wykorzystaliśmy go na załatwienie potrzeb fizjologicznych i przede wszystkim na zjedzenie śniadania, gdyż ze względu na dość wczesną porę wyjazdu mieszkanki nie jadły tak jak zazwyczaj w DPS-ie. Rozdana też została woda mineralna na dalszą podróż.
Około godziny 9.30 byliśmy na miejscu w Kazimierzu Dolnym. Jest to miasto położone w województwie lubelskim w Małopolskim Przełomie Wisły. Początki miejscowości sięgają XI wieku, a prawa miejskie Kazimierz Dolny otrzymał w pierwszej połowie XIV wieku. Założenie miasta i budowę zamku przypisuje się królowi Kazimierzowi Wielkiemu, natomiast król Władysław Jagiełło dokonał lokacji miasta na prawach magdeburskich. Na przestrzeni wieków miasto było ważnym ośrodkiem handlu zbożem spławianym do Gdańska. Wspaniały okres rozwoju skończył się w 1656 roku
wraz ze spaleniem miasta i zamku przez wojska szwedzkie. W 1869 roku Kazimierz Dolny utracił prawa miejskie,
ale stał się modną miejscowością wypoczynkową. Wybudowano wille i pensjonaty przede wszystkim dla letników
z Lublina i Warszawy. W 1927 roku miejscowość odzyskała prawa miejskie. Podczas II wojny światowej miasto zostało częściowo zniszczone, po wojnie odbudowane, dzisiaj stanowi zespół urbanistyczno-krajobrazowy z zachowanym zabytkowym układem architektonicznym. Docenione zostały także walory przyrodnicze, czego wyrazem jest utworzony 1979 roku Kazimierski Park Krajobrazowy.
Na miejscu napiliśmy się herbaty lub kawy. Zjedliśmy także rogaliki upieczone przez kuchnię DPS-u. O 10.00 wsiedliśmy do eko-busików. Są to pojazdy z napędem elektrycznym zabierające na pokład do 12 osób. Słuchając z głośników kazimierskich historii oglądaliśmy miasto jadąc pojazdami. Wiatr przyjemnie chłodził wszystkich, co było o tyle istotne,
że było dość gorąco, chociaż nie tak upalnie jak w poprzedzające wycieczkę dni. W trakcie godzinnej przejażdżki zrobiliśmy postój i bardziej sprawne mieszkanki udały się do ciekawej atrakcji przyrodniczej, czyli wąwozu Korzeniowy Dół. Po godzinie wysiedliśmy z eko-busików na kazimierskim Rynku, by rozpocząć kolejny punkt naszej wycieczki.
Czekała tutaj na nas pani przewodniczka i rozpoczęliśmy zwiedzanie ścisłego centrum Kazimierza Dolnego,
gdzie znajduje się bardzo wiele zabytków. Po zwiedzeniu był czas wolny. Zakupiliśmy pamiątki, lody - wszystko zależało od chęci i oczywiście zasobności portfeli.
Następnie piechotą udaliśmy się w kierunku Wisły. Wcześniej czekał na nas pensjonat "Joanna", gdzie o godz. 13.30 zjedliśmy pyszny obiad, załatwiliśmy potrzeby fizjologiczne i o 15.00 byliśmy już na prawdziwym statku,
by udać się w godzinny rejs po Wiśle. Podziwialiśmy walory przyrodnicze Małopolskiego Przełomu Wisły, a także samo miasto z innej perspektywy. Szczególnie dobrze były widoczne zabytkowe spichlerze.
O 16.15 opuściliśmy gościnny Kazimierz Dolny i udaliśmy się w drogę powrotną do domu. Zatrzymaliśmy się jeszcze
na kolację, a o 20.30 byliśmy już na miejscu w Lubzinie.
Wycieczkę zorganizowało Stowarzyszenie na Rzecz Dzieci Niepełnosprawnych z Domu Pomocy Społecznej w Lubzinie. Dziękujemy wszystkim dobroczyńcom i sponsorom!