zwiastun-obrazek
WYCIECZKA TURYSTYCZNO-KRAJOZNAWCZA DO GÓR ŚWIĘTOKRZYSKICH - 2018
27 czerwca 2018 roku 33 mieszkanki naszego Domu były na wycieczce turystyczno-krajoznawczej w Górach Świętokrzyskich.

Wyjechaliśmy z Lubziny o godzinie 6.05. Po około półtoragodzinnej jeździe zrobiliśmy postój w okolicach Staszowa. Wykorzystaliśmy go na załatwienie potrzeb fizjologicznych i przede wszystkim na zjedzenie śniadania, gdyż ze względu na dość wczesną porę wyjazdu mieszkanki nie jadły tak jak zazwyczaj w DPS-ie. Napiliśmy się też herbaty lub kawy. Rozdana też została woda mineralna na dalszą podróż.
Około godziny dziewiątej byliśmy w miejscowości Huta Szklana, skąd jest dość stromy podjazd na szczyt Łysej Góry, popularnie zwanej Świętym Krzyżem - cel naszej wycieczki. Wysokość szczytu wynosi 594 m n.p.m. Aby wjechać na górę autokarem musieliśmy mieć zezwolenie z lokalnego zarządu dróg, gdyż droga ta jest zamknięta dla regularnego ruchu samochodowego ze względu na ochronę przyrody.
Następnie zgodnie z planem, już na szczycie Łysej Góry, w dwóch grupach rozpoczęliśmy zwiedzanie Muzeum Przyrodniczego Świętokrzyskiego Parku Narodowego. Park powstał w 1950 roku, natomiast odwiedzane przez nas muzeum pierwszą ekspozycję urządziło w roku 1972, a od 2010 roku ekspozycja ma nowoczesną formę wykorzystującą techniki multimedialne. Dzięki odwiedzeniu muzeum nasza wiedza o Górach Świętokrzyskich bardzo się wzbogaciła, a szczególne zaciekawienie wzbudziły naturalnej wielkości zwierzęta występujące na tym terenie czy też prehistoryczne gady.
Po wyjściu z muzeum zaskoczył nas padający deszcz. Na szczęście nie trwało to długo. Wyruszyliśmy w dalszą drogę. Po około 15 minutach doszliśmy do platformy widokowej, poniżej której znajdują się rumowiska skalne charakterystyczne dla Gór Świętokrzyskich, zwane gołoborzami. Mogliśmy stąd też podziwiać przepiękną panoramę krajobrazu. Następnie wróciliśmy w kierunku muzeum. Po drodze minęliśmy zabudowania Radiowo-Telewizyjnego Centrum Nadawczego Święty Krzyż z wieżą o wysokości 157 metrów.
O godz. 12.00 uczestniczyliśmy we mszy świętej w Bazylice Mniejszej pw. Świętej Trójcy. Po nabożeństwie ucałowaliśmy znajdujące się tutaj relikwie Krzyża Świętego. Był też czas wolny, który mogliśmy wykorzystać na zakup pamiątek, dewocjonaliów, lodów i lokalnych ciasteczek. Można też było wejść na wieżę, zejść do krypty czy też odwiedzić wystawę i zapoznać się z historią tego miejsca. Dowiedzieliśmy się, że dawniej mieściło się tutaj opactwo benedyktyńskie, ale też więzienie kryminalne. Obecnymi gospodarzami miejsca są Misjonarze Oblaci Maryi Niepokalanej. Z ich działalnością misyjną związana była kolejna wystawa, na której zobaczyliśmy też wiele przedmiotów z egzotycznych krajów całego świata. Nie mogło oczywiście zabraknąć czasu na wykonanie pamiątkowej fotografii.
Kolejny cel naszej wycieczki znajdował się w odległości ok. 2,5 km. Kto chciał, a i sprawność fizyczna mu na to pozwalała, pokonał ten odcinek pieszo, reszta natomiast pojechała autokarem. Tak czy inaczej, wszyscy spotkali się na dole w Hucie Szklanej, gdzie o 15.00 w gościnnej karczmie "Izbie Dobrego Smaku" mieliśmy obiad. Po górskiej wędrówce wszyscy ze smakiem go zjedli. W międzyczasie można było zakupić pamiątki w jednym z licznych sklepików.
Później odwiedziliśmy znajdującą się obok karczmy Osadę Średniowieczną. W rzeczywistości jest to rekonstrukcja takiej osady, która pozwala się przenieść w czasy pierwszych osadników w Górach Świętokrzyskich, zapoznać się z ich życiem codziennym. Każda chatka poświęcona jest innemu zajęciu, np. garncarstwu, kowalstwu czy tkactwu. Zwiedzający mogą również sami "wcielić się" w przedstawicieli starych zawodów, spróbować tradycyjnych czynności, np. ulepić garnek z gliny czy utkać troczek.
Około 17.00 wyjechaliśmy z Huty Szklanej i udaliśmy się w drogę powrotną do domu. Zatrzymaliśmy się jeszcze w Mielcu na kolację i ewentualne zakupy, a o 20.15 byliśmy już na miejscu w Lubzinie.
Wycieczkę zorganizowało Stowarzyszenie na Rzecz Dzieci Niepełnosprawnych z Domu Pomocy Społecznej w Lubzinie. Dziękujemy wszystkim dobroczyńcom i sponsorom!